CONSERVATORIUM VAN AMSTERDAM
23e editie
15-26 augustus
Openingsconcert door Willem Brons
Amstelkerk, 15 augustus 20.15 uur.
Bach – Fantasia en Fuga in a klein BWV 904
Beethoven – Sonate in d klein opus 31 nr.2
Brahms – Intermezzo in A groot opus 118 nr.2
Chopin – Barcarolle in Fis groot opus 60
Schumann – Fantasie in C groot opus 17
Lessen Reggeplantsoen Almere
16-19 augustus 2018
Lessen Conservatorium van Amsterdam
20-25 augustus, kamer 7.34
Slotconcert door alle deelnemers
Amstelkerk, 26 Augustus 15.00 uur.
Deelnemers
1. Alexander Kudryatsev
2. Diana Abgaryan
3. Ilya Kondratiev
4. Mayu Fukumoto
5. Nika Melnikova
6. Satomi Chihara
7. Pawel Motyczynski
8. Jonathan Zydek
9. Violetta Khachikyan
10. Wakana Shimuzu
VERSLAG SLOTCONCERT
Amstelkerk
Traditiegetrouw speelden alle deelnemers tijdens het slotconcert van de Internationale Masterclass van Willem Brons op zondag 26 augustus in de Amstelkerk te Amsterdam. Opnamen van dit concert werd gemaakt door de Amsterdamse Concertzender.
De middag werd geopend met een transparante, levendige weergave vande Toccata uit Partita 6 van Bach door de Japanse pianiste Mayu Fukumoto. Hierop volgde een geconcentreerde uitvoering van het eerste deel van Schuberts sonate in a klein D784 door de Russische deelneemster Diana Abgaryan. Hierop volgde Chopins tweede Ballade, indrukwekkendvertolkt door Alexander Kudryatsev, die de masterclass al meermalen bezocht heeft. Nika Melnikova blonk uit in eerste Moment Musical van Rachmaninov door haar fraaie toonvorming. Ook speelde zij van Moessorgsky nog Hopak. Wakana Shimizu sloot het eerste gedeelte van dit concert af met een indrukwekkende interpretatie van Chopins Andante spianato en de zo virtuoze Grande Polonaise.
Het tweede gedeelte van het programma werd geopend met een krachtige uitvoering van Chopins Polonaise in As groot opus 53 door Ilya Kondratiev. Violetta Khachikyan gaf een poëtische vertolking van Rachmaninovs zo sensitieve Etude-Tableau opus 39 nr.2, gevolgd door de imponerende Etude opus 39 nr.9. De verstilling van Chopins Nocturne opus 62 nr. 1 kwam uitstekend tot zijn recht in de weergave van de Duitse deelnemer Jonathan Zydek. Satomi Chihara boeide met de verklanking van Isolde’s Liebestod van Wagner in de bewerking van Liszt. Het slotconcert werd besloten met drie delen de Notenkrakersuite van Tsjaikovsky in een bewerking voor piano vierhandig. Het Poolse duo Pawel Motyczinski en Dorota Motyczinska bleek perfect op elkaar ingespeeld te zijn. Vanwege groot succes speelden zij als toegift nog een Tango van Piazolla. Hiermee kwam het zeer gevarieerde programma tot een einde.